Stav: |
Velmi dobrý
|
Dostupnost: | Skladem pro e-shop |
Vazba: | Brožovaná |
Počet stran: | 220 |
Jazyky: | česky |
Edice: | Psychologie 11x |
Vydání: | 3. vyd. |
ISBN: | 9788073677091 |
Vydáno v: | Praha |
Vystaveno: | st 15. května 2024 11:35 |
Číslo položky: | 842902 |
Obsah knihy tvoří rozsáhlý teoretický úvod, v němž jsou vymezeny klíčové pojmy interkulturní psychologie, její vztahy k jí blízkým vědeckých disciplínám, jako jsou např. sociální psychologie, sociologie, etnologie, etnografie a další a její informační zdroje. Čtenáře tu zaujme podkapitola Rasy a rasismus, věnovaná také problematice romského etnika (s. 60 n.). Druhá část knihy je věnována srovnávání psychologických charakteristik kultur, etnik a národů (např. z hlediska jejich postojů k lásce, k hodnotám). Pozoruhodná je část věnovaná „psychologii českého etnika“, tj. příspěvek „k velmi choulostivé záležitosti“ české národní povahy, k němuž je však velmi málo vědeckých poznatků (autor kriticky rozebírá příspěvky E. Chalupného 1907, J. Mahena 1924, F. Peroutky 1924 i „pohledy několika cizinců“). Třetí, závěrečná část knihy je věnována aplikaci interkulturní psychologie v edukaci (výchově a vzdělávání) a ve zdravotní péči. Informativní a čtivá kniha přináší množství poznatků, které přispívají ke znovu diskutovanému problému „natura vs. kultura“, kdy je často jedna z těchto determinant lidské psychiky přeceňována na úkor druhé. Přináší však také četné podněty pro úvahy o vztazích mezi pojmy národ a rasa, o podstatných aspektech etnické identity a mnoho dalších.
Jan Průcha je vysokoškolský pedagog, zakladatel České asociace pedagogického výzkumu, působící v mezinárodních vědeckých organizacích a redakčních radách odborných časopisů. V roce 1992 se habilitoval na Karlově univerzitě pro obor pedagogika, jmenován profesorem pedagogiky byl v roce 1994. V roce 1995 mu byl udělen čestný doktorát Univerzitou v Turku . Pracuje jako nezávislý expert a konzultant v oblasti pedagogické teorie a výzkumu, přednáší na českých i zahraničních univerzitách. Na rozdíl od tradičních teorií pedagogiky, které jsou ovládány normativním přístupem , ve svých pracích Průcha uplatňuje explanační přístup, tedy přístup hledající a objasňující. Jan Průcha jakožto představitel moderní pedagogiky ve svých publikacích užívá a vysvětluje pojem edukační reality, která je vyjádřena dalšími elementy, jako jsou edukační prostředí, edukační potřeby, edukační procesy a edukační konstrukty. Edukační realita má nahrazovat pedagogickou praxi, realitu, skutečnost aj. Podle Průchy je edukační realita „každá taková skutečnost , objektivně se vyskytující v lidské společnosti, v níž probíhají nějaké edukační procesy nebo jsou vyvíjeny, resp. fungují nějaké edukační konstrukty.“ Terminologie: Publikace obsahuje informace o současném stavu a trendech v pedagogických vědách, jejich klíčové poznatky i otevřené otázky. Zaměřuje se také na výzkumné metody a informační prameny. Základem výkladu v této knize jsou výzkumné nálezy a explanace v termínech zahraničních vědců-pedagogů. Průcha pracuje s pedagogikou jako edukační vědou, setkáváme se zde s pojmy jako jsou edukace, edukant, edukátor, a také edukační realita, neboť se snaží popsat a vysvětlit reálné edukační procesy. Zabývá se také pedagogickým výzkumem – stavem pedagogického výzkumu v ČR, jeho strukturou a fungováním. Jan Průcha, Jiří Mareš a ...
Objednávkám nad 699 Kč
Sběratelské kusy i knižní novinky
A s radostí
Za hotové a s vlastním odvozem