Galerie
Vyberte kus
Varianty
Vyberte kus
Stav: | Mírně opotřebená |
---|---|
Vazba: | pevná s obálkou |
Počet stran: | 18 |
Jazyk: |
![]() |
Edice: | 30. svazek ed. 30. svazek ed. Nové prameny |
Vydání: | 1 |
Vydáno v: | Praha |
Vystaveno: | 8. 6. 2017 9:20 |
Číslo položky: | 13136 |
Jan Marius Tomeš byl básník, esejista, historik umění, výtvarný teoretik, překladatel. Patřil do meziválečné generace básníků, která vstoupila do literatury na přelomu 30. a 40. let 20. století. Mezi jeho nejbližší přátele patřili i jeho současníci Jiří Orten, Ivan Blatný, Josef Kainar, Kamil Bednář a další. Narodil se v Olomouci, ale dětství prožil ve městě Kunštát, které si zamiloval a kam se celý život vracel. Jeho otec byl notář a Jan Marius část mládí pobýval také v Brně, kde měl možnost vídat básníka Jiřího Mahena a seznámit se s poezií André Bretona; také se s velkým nadšením věnoval aviatice. Přispíval často do novin a časopisů té doby, z nichž některé vycházejí dodnes: Práce, Rovnost, Literární noviny, Výtvarná práce, Výtvarné umění, Studentský časopis a další. Svoji první básnickou sbírku Klubko Ariadnino, 1942 publikoval za okupace. Po válce vyšly ještě dvě sbírky veršů Za..., 1946 a Ruby, 1947. Jeho abstraktní lyrika však nenašla odezvu u představitelů poválečného politicko-kulturního zaměření našeho státu a nemohla být publikována. V roce 1949 se oženil a po boku své ženy Heleny prožil celý život. Neměli žádné děti. Blízkým přítelem rodiny byl básník František Halas, který je pravidelně navštěvoval v Praze i v při letních pobytech v Kunštátě a byl inspirátorem díla J. M. Tomeše jako básníka i esejisty. Po válce vystudoval autor obor dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Od roku 1951 do r. 1958 pracoval jako vedoucí oddělení moderního umění v Národní galerii v Praze. V roce 1952 získal titul PhDr. Od roku 1959 až do vynuceného odchodu na počátku normalizace v roce 1971 přednášel dějiny umění na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Byl autorem řady literárně a umělecko-historických studií, 13 zasvěcených monografií českých a 4 monografií zahraničních umělců, mnoha doprovodných textů v katalozích různých výstav a také knižních doslovů. Jeho výtvarně-teoretické komentáře k českému a s...
Více od autora1980 | Odeon
Stav Dobrý, natrhnutá obálka
1988 | Odeon
Stav Velmi dobrý
1987 | Odeon
Stav Dobrý, až velmi dobrý, zkosený hřbet
1991 | Odeon
Stav Velmi dobrý
1946 | Jos. R. Vilímek
Stav Dobrý, desky zašlé, razítko knihovny
Dopravu hradíme my
Objednávkám nad 699 Kč
Tituly, které jinde
nenajdete
Sběratelské kusy i knižní novinky
Balíme ekologicky
A s radostí
Vykupujeme knihy
Za hotovost a s vlastním odvozem
1958 | Nakladatelství československých výtvarných umělců
Stav Dobrý, oděrky na obálce
1967 | Nakladatelství československých výtvarných umělců
Stav Dobrý, natrhnutá obálka
1957 | Nakladatelství československých výtvarných umělců
Stav Velmi dobrý
1962 | Nakladatelství československých výtvarných umělců
Stav Dobrý, na obálce a předsádce signatura
1961 | Nakladatelství československých výtvarných umělců
Stav Mírně opotřebená, opotřebená obálka, Lehce cítit po vlhkosti
2004 | Knižní klub
1982 | Státní pedagogické nakladatelství
Stav Dobrý
2006 | Olympia
Jaromír Kincl, Miloslav Lidařík, Vilém Roth, Anatol Bring
Epoxydové pryskyřice1959 | Státní nakladatelství technické literatury
Karel Plicka, Karel Svolinský, František Volf
Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách1944 | Družstevní práce
Stav Dobrý, titul Jaro s mírně prohnutými deskami, u titulu Léto mírně opotřebená obálka, Jinak v pořádku
Soubory cookie a data používáme k následujícím účelům:
správná funkčnost našich stránek,
poskytování a správa služeb Google,
poskytování třetím stranám pro inzerci a reklamu (např. Seznam),
sledování výpadků a ochrana proti spamům, podvodům a zneužívání
Naše ochrana osobních údajů