Stav: |
Velmi dobrý
|
Dostupnost: | Skladem pro e-shop |
Vazba: | Pevná s obálkou |
Počet stran: | 343 s., [16] s. obr. příl |
Jazyky: | česky |
Vydání: | 1. vyd. |
ISBN: | 9788087090558 |
Vydáno v: | Praha |
Vystaveno: | po 29. dubna 2024 9:20 |
Číslo položky: | 829223 |
Memoáry významného skladatele, aranžéra a interpreta moderního českého swingu Jiřího Traxlera jsou strhujícím čtením.
Už sama osobnost spolupracovníka a přítele takových veličin, jakými byli Jaroslav Ježek, R. A. Dvorský či Karel Vlach, se vymyká v mnoha směrech obvyklým měřítkům. Jiří Traxler stál na počátku swingové éry v Československu koncem 30. a zejména 40. let. Měl nastartovanou skvělou kariéru, ale jeho svobodymyslná povaha se nemohla smířit s atmosférou, která nastala po komunistickém převratu v roce 1948. Na počátku 50. let, v době nejtužších represí, emigroval za okolností, které by samy o sobě stačily na detektivní román. Po krátkém pobytu v utečeneckém táboře zakotvil v Kanadě, kde žil téměř padesát let až do své smrti na podzim loňského roku. V březnu roku 2012 by se dožil 100 let. První verzi těchto pamětí vydalo nakladatelství Sixty-Eight Publishers manželů Škvoreckých v Torontu před více než třiceti lety. Sám Josef Škvorecký označil literární kvalitu Traxlerových memoárů za vynikající a v úvodu tehdejšího vydání napsal, že je řadí mezi tři nejlepší životopisné knihy, které se mu dostaly do ruky. K českému čtenáři se Traxlerovy paměti dostávají poprvé v nezkrácené podobě s fotografiemi z rodinného archívu, které nám laskavě poskytla vdova po Jiřím Traxlerovi Jarmila Traxler. Kniha je doplněna úvodním slovem Ondřeje Havelky, který je velkým obdivovatelem uměleckých, ale i osobních kvalit zesnulého Jiřího Traxlera. Kniha vychází za podpory Traxlerova rodného města Tábor, kde také proběhne jeden ze dvou oficiálních křtů.
Jiří Traxler byl český pianista, skladatel, textař a hudební aranžér, muzikant-současník Jaroslava Ježka. Žil s manželkou Jarmilou v Edmontonu, hlavním městě kanadské provincie Alberta. Hudební základy získal v Hudebním ústavu v Táboře a své nadání uplatnil již jako středoškolák – hrál v tanečním orchestru svého staršího bratra Josefa „The Red Ace Players“. Po maturitě na místním gymnáziu začal, ale nedokončil studium práv a plně se věnoval hudbě. V letech 1935–1937 působil v Praze v jazzovém Orchestru Gramoklubu, který na značce Ultraphon v roce 1936 nahrál sérii snímků – mezi nimi jeho dvě skladby . Oficiálně se stal skladatelem v roce 1937 přijetím do Ochranného svazu autorského . Pro Swing Band Jaroslava Ježka napsal v roce 1938 čtyři jazzové skladby, z nichž první dvě Ježek nahrál na zn. Ultraphon a druhé dvě uvedl v pražském rozhlase ; notový materiál ke všem se ztratil. K Ježkem nabízené spolupráci v aranžování již nedošlo, před německou okupací Jaroslav Ježek včas v lednu 1939 emigroval do USA. Jako profesionální pianista pracoval se soubory Blue Music a Elit Club ; jako hudební skladatel moderní taneční hudby začal v nejstarším pražském nakladatelství Mojmíra Urbánka; za rok podepsal pětiletou smlouvu s nakladatelstvím populárního zpěváka a kapelníka R. A. Dvorského, s jehož orchestrem získal přístup do studií Ultraphon a pražského rozhlasu i na koncertní pódia skoro všech větších měst v Čechách a na Moravě. Souběžně spolupracoval s orchestrem R. A. Dvorského jako aranžér, textař, překladatel a později také jako konferenciér rozhlasových a koncertních pořadů. Po vypršení smlouvy s Dvorským se vrátil k Urbánkovi, ale nová pětiletá smlouva skončila předčasně po únoru 1948 znárodněním soukromých nakladatelství. Po přec...
Objednávkám nad 699 Kč
Sběratelské kusy i knižní novinky
A s radostí
Za hotové a s vlastním odvozem