Načítám...
Doprava zdarma nad 699 Kč po Česku.

Karel Makonj a Vedené divadlo

Jan Dvořák, Věra Eliášková

Pražská scéna | 2007


Tato kniha nyní není v nabídce. a my Vám dáme vědět, jakmile se opět objeví.

Dostupnost: Vyprodáno
Vazba: Brožovaná
Počet stran: 330
Jazyky: česky
Edice: 11. svazek ed. Režie 2x
Vydání: 1. vyd
ISBN: 978-80-86102-37-5 (brož.)
Vydáno v: Praha
Vystaveno: pá 9. června 2023 12:48
Číslo položky: 568606

Připomenutí významné kapitoly moderního českého divadla ze zlomu svobodnějších 60. let 20. století v normalizační prázdno. V knize je představen zejména jedinečný Makonjův koncept animace živého herce, živé marionety, vedenosti a manipulovanosti člověka, jako metafory nesvobody a výraz dobové determinovanosti. Je připomenuta doba „provázků“, kdy byl člověk nikoli náhodou vnímán jako loutka (loutkovitost a tendence moderního člověka redukovat sebe sama na podobu loutky byla tehdy témata i Václava Havla, Rio Preisnera a filozofa Josefa Šafaříka).

Náš významný divadelník, divadelní teoretik a pedagog Karel Makonj byl zakladatelem a leadrem Vedeného divadla v letech 1969–1972. Kniha přibližuje i jeho další – režimem neustále přerušovanou – činnost po zániku Vedeného divadla na řadě loutkových scén (Naivní divadlo Liberec, Alfa Plzeň, Minor v Praze), připomíná i jeho podíl na legendární Divadelní pouti, dále na projektu duchovní obnovy Divadlo desetiletí, na konceptu sídlištního divadla (společně s Ctiborem Turbou) apod. Knihu dotváří bohatá fotodokumentace a soupisy.

Komentáře ke knize
Jan Dvořák

Narozen 30. 1. 1951 v Praze. Doc., PhDr., divadelní teoretik a kritik, práce a redakční činnost v oboru. Také editor publikace o výtvarníkovi Jaroslavu Rónovi.

Věra Eliášková

Věra Eliášková se narodila 20. září 1947 v Praze. Po absolvování gymnázia pokračovala ve studiu na DAMU, obor dramaturgie. Po skončení školy jí bylo nabídnuto místo lektora v Divadle na Vinohradech, kde setrvala třináct let. Její manžel Karel Makonj pracoval jako režisér převážně v loutkových divadlech a na volné noze jezdil od divadla k divadlu. Autorka se pokoušela v normalizačních časech psát a napsala několik her a dramatizací, jak pro domovské divadlo, tak pro Českou televizi. / V divadle dramatizaci Rollandovy prózy „Dobrý člověk ještě žije“ a vlastní hru „ …a ten měl tři dcery“, v televizi např. hříčku „Zmatky budoucí matky“/.  ideologickém tlaku setrvávala poměrně dlouhou dobu, protože se jí zdálo, že nikudy jinudy cesta nevede. eměla odvahu otevřeně vystoupit proti režimu, ale přesto se v roce 1985 vzmužila a z divadla na vlastní žádost odešla. V roce 1981 totiž s manželem konvertovali ke katolické víře a tak po čtyřech letech konečně našla odvahu a začala dělat pečovatelku na Praze 7. V té době jejího muže vyhodili kvůli konverzi ze dne na den z divadla a tak také začal pracovat ve zdravotnictví jako zdravotní bratr na dětském oddělení v nemocnici Motol. Pokud jde o tvorbu, vystupovali v té době po kostelích v rámci „Desetiletí duchovní obnovy“ a hráli s partou kamarádů herců o světcích daného roku pásmo s živou hudbou, jejichž scénáře autorka připravovala. Pouze na sv. Václava a Prokopa už nedošlo, protože přišel rok 1989 a byly jiné starosti. Svatého Václava pak autorka napsala pro Divadlo Minor / dříve Ústřední loutkové divadlo/, kde byla po revoluci se svým manželem v angažmá. Pro toto divadlo rovněž napsala hru „Kdo mi to uvěří, pane Moody“, s Janem Potměšilem v hlavní roli a hru „ Prenatálové“ o životě před životem, založené na rozhovoru dvojčat před narozením/ 1994/. V roce1991 napsala knížku Paní M., která vyšla v nakladatelství Portál. V současné době spolupracuje s Českým rozhlasem, naposled byla realizována její hra o putování do Compostelly....

Dopravu hradíme my

Objednávkám nad 699 Kč

Tituly, které jinde nenajdete

Sběratelské kusy i knižní novinky

Balíme ekologicky

A s radostí

Vykupujeme knihy

Za hotové a s vlastním odvozem

Výhodné komplety

Kupte knihy hromadně za výhodné ceny!

Procházet