Stav: |
Dobrý, zkosený hřbet, odřené rohy
|
Dostupnost: | Skladem pro e-shop |
Vazba: | Pevná |
Počet stran: | 317 |
Jazyky: | česky |
Vydání: | 3. vyd. |
ISBN: | 9788085636550 |
Vydáno v: | Praha |
Vystaveno: | út 5. března 2024 9:40 |
Číslo položky: | 777552 |
Knihu o partnerských krizích, které končí v manželské poradně nebo v soudní síni, napsala Zdena Frýbová se zaujetím pro psychologii postav, jedinečnost jejich příběhu a také se smyslem pro humor, který může v životě ledacos vyřešit. Téma manželského trojúhelníku je oblíbené mezi spisovateli i čtenáři. Také v knize Zdeny Frýbové jsou hlavním problémem hrdinů konflikty a poruchy v partnerských vztazích. Prvopočátek manželských krizí většinou sahá do období, kdy mezi partnery vládla bezbřehá pohoda a všechny střety a rozpory se zdály být lehkým nedorozuměním, které se jako mlha záhy rozpustí ve slunném dni. Když ale manželství dvou lidí začnou nepříznivě ovlivňovat individuální psychické dispozice a deformace z dětství, majetkové poměry, profesionální zatížení v zaměstnání, zdravotní potíže, alkoholismus a drogy nebo nečekané tragédie, navzdory příznivé partnerské prognóze končí manželé u psychologa nebo u soudu. O takových případech píše Zdena Frýbová zasvěceně a překvapuje pravdivostí neobvyklých postřehů. Čerpá je od manželského psychologa, s kterým se občas setkává nad svými romány. Některá fakta o manželských válkách mužů a žen jí připadají zničující, ale za největší chybu považuje, když někdo bere své manželské peklo za životní úděl. Lepší je z konfliktu vycouvat a dívat se na svého partnera s nadhledem, neřešitelná situace se rázem začne jevit komicky a humorně. Víc než láska ovlivňuje manželství společenské postavení, majetkové poměry nebo i jen staré šrámy na duši. Pět manželských novel nabízí pestrou paletu partnerských konfliktů. Láska bohémského básníka k manželce i alkoholu sociálně ničí celou rodinu. V druhém příběhu je slabý muž manželce k smíchu a se svým mindrákem se neumí sám vyrovnat. V třetí novele se rozvíjí manželská krize dvou rozmazlených dvacetiletých, kteří si nepřipouštějí, že by se měli sami živit a starat se o své děti. Další hrdinka je oslnivá Bety, která má stále kolem sebe mnoho mužů a o manželství nestojí. Její pragmatické partnerské vztahy jsou pro ni vždy úspěšné, zato její syn si z takového života odnesl sklon psychicky ničit své milované manželky a chystá se oženit už popáté. Poslední hrdina knihy je společenský boss, manželku i potomky považuje za svůj majetek, ale děti se v dospělosti proti němu vzbouří a nic je od rodinné vzpoury neodradí.
Zdena Frýbová byla česká spisovatelka a novinářka. Užívala také pseudonym Zdena Redlová. Svou profesní kariéru zahájila v deníku Práce. Dále publikovala v různých českých a slovenských periodikách. V roce 1992 založila nadaci Robin, jejímž cílem je pomáhat bezprizorním a týraným zvířatům. Název nadace je inspirován psím hrdinou jedné z jejích nejúspěšnějších knih. Patřila ke spisovatelům, kteří se cenzuře kontroverzních témat v době reálného socialismu vyhnuli absolutně nepolitickým psaním. Často se u ní vyskytuje tematika z lékařského nebo vědeckého prostředí. Ve většině svých děl se soustřeďovala na pracovní problematiku, propojovala psychologické, kriminalistické a reportážní postupy. Často se inspirovala profesními romány Arthura Haileyho. Podle její prózy vznikla televizní inscenace Uzavřený pavilon . Ještě před listopadem 1989 dokončila román Mafie po česku aneb Jeden den Bohuslava Panenky, v němž otevřeně kritizovala poměry předlistopadového Československa zejména v souvislosti s korupčním chováním politických prominentů tehdejšího režimu. Aby mohla být tato kniha vůbec vydána, musela na základě pokynu předlistopadové cenzury přepracovat konec románu tak, aby hlavní hrdina, představitel „předlistopadové mafie“, nakonec skončil za mřížemi, čímž mělo být dokázáno, že bez ohledu na všechny negativní jevy zmíněné v románu nakonec zvítězí spravedlnost a právo. Román nakonec vyšel až v roce 1990, a to včetně doslovu napsaného ještě před listopadem, v němž se končící normalizační režim ústy literární publicistky Zdeňky Bastlové snažil kritiku obsaženou v románu co nejvíce zjemnit a relativizovat. Po změně společenských poměrů začala ve svých dílech i v rozhovorech pro média velmi otevřeně akcentovat politická témata. Její texty ústy hrdinů románů nadále kritizovaly předlistopadový režim, zároveň však nezakrývaly velké autorčino zklamání nad skutečností, že zločiny socialismu zůstaly nepotrest...
Objednávkám nad 699 Kč
Sběratelské kusy i knižní novinky
A s radostí
Za hotové a s vlastním odvozem