Stav: |
Velmi dobrý
|
Dostupnost: | Skladem pro e-shop |
Vazba: | Pevná s obálkou |
Počet stran: | 128 s., 80 s. obr. příl |
Jazyky: | česky , německy , anglicky , rusky |
Edice: | 21. svazek ed. Má vlast. Řada C 12x, Má vlast 20x |
Vydání: | Vyd. 1. |
Vydáno v: | Praha |
Vystaveno: | st 6. března 2024 10:42 |
Číslo položky: | 779117 |
Tato jedinečná publikace o Rudolfínské Praze vyšla v roce 1984 z pera Jaromíra Neumanna. Drobná knížka položila důraz na stále ještě nedoceněné pražské sbírky císaře Rudolfa II. (vládl 1576-1612).
Fakta v knize přesvědčivě dokládají významnou a zřetelnou roli císaře Rudolf II. jako stavebníka a inspirátora rušného stavebního dění v tehdejším hlavním městě Svaté říše římské. Rudolfínské umění je dnes hodnoceno v kontextu evropského umění na přelomu renesance a baroka, v etapě závěru 16. století, označovaného jako manýrismus, jehož významné pozdní středisko se vytvořilo také v Praze. Je jedním z nepopiratelných vrcholů dějin výtvarného umění v Čechách, srovnatelného s epochami „otce vlasti“ Karla IV., vrcholného baroka 18. století, či meziválečné avantgardy 20. století.
Jaromír Neumann byl český historik umění a pedagog, specializující se převážně na barokní umění, člen korespondent ČSAV. Po maturitě na reálném gymnáziu ve Vysokém Mýtě studoval od roku 1945 na FF UK v Praze dějiny umění u profesora Antonína Matějčka, docenta Jana Květa a estetiku u profesora Jana Mukařovského. Doktorát složil roku 1949 a roku 1951 se habilitoval. Do roku 1970 a externě také později přednášel na FF UK dějiny umění. Jeho manželka byla redaktorkou nakladatelství Odeon. V letech 1960-1970 byl též ředitelem Ústavu teorie a dějin umění ČSAV. Po únoru 1948 se projevoval jako militantní marxista a zničil kariéru dvou prominentních historiků umění. Prof. Václav Mencl musel odejít z Prahy a ztratil na deset let možnost přednášet na Univerzitě, prof. Josefu Cibulkovi na údajný Neumannův podnět odebrali profesuru, musel odejít ze všech vědeckých a pedagogických funkcí a zprvu nedostal ani důchod. V padesátých letech Neumann zastával pozice velmi striktně marxisticky pojatých dějin umění. Později své marxistické postoje značně zmírnil. Velké uznání i mezinárodní ohlas získal svými objevy zapomenutých děl velikánů evropské malby v obrazárně Pražského hradu v šedesátých letech. Práce o těchto objevech publikoval i v zahraničí. V období tzv. pražského jara zastával reformní kurs a začal pohlížet na své minulé postoje kriticky, za což byl v průběhu normalizace postižen. S výjimkou několika výstavních katalogů nemohl publikovat nové práce , ztratil možnost přednášet na univerzitě i pracovat v akademii věd. , Už připravená sazba knihy o M. L. Willmannovi a J. K. Liškovi byla roku 1971 rozmetána. Po vynuceném odchodu z univerzity i akademie věd pracoval jako odborný pracovník pražské Národní galerie. Pro zahraniční cesty podepsal pod nátlakem StB spolupráci pod reg. číslem 20795 a kr...
Objednávkám nad 699 Kč
Sběratelské kusy i knižní novinky
A s radostí
Za hotové a s vlastním odvozem