Načítám...
Doprava zdarma nad 699 Kč po Česku.

Zbylo nás devět

Jiří Osolsobě

Naše vojsko | 1989


49 Kč 45 Kč

Stav:
Dobrý
Dostupnost: Skladem pro e-shop
Vazba: Pevná s obálkou
Počet stran: 238
Jazyky: česky
Edice: 92. svazek ed. Paměti 74x
Vydání: 1
ISBN: 28-022-89
Vydáno v: Praha
Náklad: 98 000 ks
Vystaveno: so 29. července 2023 9:00
Číslo položky: 600780

Když autor coby student práv utíkal v roce 1939 za hranice, asi by se divil, že se za šest let vrátí na Ruzyň jako kapitán čtyřmotorového bombardéru. Jeho cesta byla podobná jako u vrstevníků - francouzská cizinecká legie, válečná Anglie, jeden operační turnus jako radiotelegrafista na Wellingtonech, pilotní výcvik v Kanadě a na Bahamách a další stovky hodin za kniplem Liberatoru nad Atlantikem.

Kniha popisuje boj a osudy našich letců za druhé světové války ve Velké Británii.
Fotografie z archivu Ludmily Osolsobě.
Doslov napsal PhDr. Eduard Čejka, CSc.
240 stran, 24 stran příloh.
1. vydání.

Komentáře ke knize
Jiří Osolsobě

Jiří Osolsobě byl československý vojenský letec. Za druhé světové války sloužil u 311. československé bombardovací perutě RAF. Nejprve nalétal více než 200 operačních hodin jako radiotelegrafista na dvoumotorových bombardérech Vickers Wellington, po absolvování pilotního výcviku v Kanadě se k peruti vrátil jako druhý pilot čtyřmotorových bombardérů Consolidated B-24 Liberator. V závěru války se stal kapitánem osádky. Po únorovém puči emigroval do USA a v New Yorku pracoval jako bankovní úředník. V únoru roku 1940 se neúspěšně snažil přejít hranici z Vorarlberska do Švýcarska nebo Lichtenštejnska. Po návratu do Protektorátu se mu podařilo koupit dva bulharské pasy, na které společně s Jiřím Roztočilem odjeli vlakem do Bratislavy. Dostali se až do Cařihradu, kde se na francouzském zastupitelství přihlásili do Cizinecké legie. Ve Francii byl přidělen k telegrafnímu praporu 1. československé divize, který dostal 9. června rozkaz k odjezdu na frontu. 10. června dorazil vlakem do Dijonu, odkud pokračoval jako motospojka do Bar-sur-Seine. 11. června se přesunul do Mossonu. 14. června byl vydán rozkaz k ústupu, 20. června odplul na lodi Ville de Liège z Le Verdon-sur-Mer do Liverpoolu. Po přijetí do britského Královského letectva a absolvování radiotelegrafického a střeleckého výcviku zahájil operační výcvik jako přední střelec v osádce Miroslava Plecitého. Po třech týden byl přeřazen na pozici radiotelegrafisty v nově se tvořící osádce Františka Bulise. 3. října 1941 odstartoval na svůj první operační let, kterým byl nálet na doky v Dunkerque. Při čtvrtém operačním letu na byl letoun po ohození pum na přístav v Brémách zasažen protiletadlovou palbou a musel většinu cesty zpět letět na jeden motor, operace tak trvala dlouhých sedm hodin deset minut. Z náletu na seřaďovací nádraží v Berlíně se vrátil se střepinou nad levým spánkem. Wellington napadly nad Zuiderským ...

Dopravu hradíme my

Objednávkám nad 699 Kč

Tituly, které jinde nenajdete

Sběratelské kusy i knižní novinky

Balíme ekologicky

A s radostí

Vykupujeme knihy

Za hotové a s vlastním odvozem

Nevíte co číst?

Pošleme vám knihu z vašeho oblíbeného žánru jen za 29 Kč.

Zjistit více