Dostupnost: | Vyprodáno |
Vazba: | Brožovaná |
Počet stran: | 141 |
Jazyky: | česky , anglicky |
Ilustrátor: | Viktor Kolář |
Edice: | 9. svazek ed. FotoTorst 1x |
Vydání: | 1st ed. |
ISBN: | 9788072151592 |
Vydáno v: | Praha |
Vystaveno: | čt 17. listopadu 2022 14:44 |
Číslo položky: | 441279 |
Viktor Kolář je nejvýznamnějším "městským fotografem" České republiky. Kromě let 1969 - 1973, která strávil v Kanadě (a vytvořil zde vynikající soubor New World Encounters), se autor věnuje až na výjimky Ostravě, rodnému městu a zároveň symbolu komunistického pokroku provázeného devastací prostředí i lidské duše. Městuzobrazovanému Kolářem s nenávistnou láskou. Pokračuje v tradici humanistické tradice a lpí na náročném stylu rozhodujících okamžiků. Fotografuje takřka výhradně v ulicích a na veřejných prostranstvích. Vedle bezkonkurenčně precízního řemesla překvapuje vynalézavými kompozicemi, ale to všechno je druhořadé. Přestože postihuje svébytnost tohoto hornického města, všímá si i některých charakteristických rysů městské společnosti, především odcizení. Jeho filosofie i prožitky jsou blízké existencialismu. Nesnaží se o subjektivizaci nebo objektivizaci dokumentu, jak je to módou v posledních letech a desetiletích, zaujímá jedinečnou pozici filozofujícího a psychologizujícího mudrce, neboť je schopen svými fotografiemi odhalovat víc než jiní. Tak se také proměňuje: ne do šířky, nepřibírá si další oblasti fotografování, nýbrž do hloubky. Snaží se, aby objektiv jeho kamery ukázal vizualitu lidského světa ve stavech, symbolických funkcích, gestech a konfiguracích kladoucích otázky, upozorňujících na vztahy a problémy. Podstatná část díla se točí kolem vztahu časnosti a věčnosti, kultury a antropologické konstanty v lidském chování. Obrazy nacházené Kolářem jsou podobné jeho jedinečné slovní komunikaci. Inspiruje ho cokoli a s nevyčerpatelnou důkladností dovede určitý motiv probírat z nejrůznějších aspektů, aby se dostal až "na dřeň". Nezabývá se ale ničím nedůležitým. Autor získal cenu „Osobnost české fotografie 2010“ a je považován za jednoho z nejvýznamnějších českých fotografů a jeho obsáhlá kniha Ostrava, věnovanou rodnému městu, jež zobrazuje po celý svůj aktivní život , se řadí mezi nejlepší fotografické publikace vydané v České republice.
Prof. PhDr. Jiří Cieslar byl český filmový a literární kritik a vysokoškolský pedagog. Od roku 1995 vedl Ústav filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 1969 studoval na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy obory komparatistika u profesora Václava Černého a historie. Po zrušení Katedry komparatistiky a vyhnání Černého z fakulty, přešel na obor filmová věda na Katedře divadelní a filmové vědy, kterou absolvoval roku 1974. Do roku 1990 pracoval jako redaktor ve fimovém týdeníku Záběr. S manželkou inženýrkou Evou Cieslarovou měl tři dcery a dva syny. V roce 1976 se s manželkou podílel na založení, resp. obnovení spolku SIE . Od května 1976 do prosince 1988 toto proměnlivé sdružení 12–18 přátel vydávalo strojopisný kulturně-politický měsíčník Acta incognitorum , kde Cieslar publikoval řadu filmových kritik a esejů . Ve svobodném režimu začal přednášet na Katedře divadelní a filmové vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, kde byl v roce 1996 jmenován vedoucím samostatné Katedry filmové vědy. Stal se též interním redaktorem obnoveného týdeníku Literární noviny, po jeho přesunu do Brna v roce 2005 spoluzakládal pražský týdeník A2. Mimo ně publikoval také v časopisech Světová literatura, Respekt, Revolver Revue, Reflex, Týden a v odborných periodikách Film a doba a Iluminace. V roce 2003 byl jmenován profesorem a získal Cenu F. X. Šaldy „za vynikající výsledky v oblasti umělecké kritiky a kritické publicistiky“. Byl členem Mezinárodní federace filmových kritiků . Od puberty trpěl bipolární afektivní poruchou. V lednu 2006 spáchal sebe...
Objednávkám nad 699 Kč
Sběratelské kusy i knižní novinky
A s radostí
Za hotové a s vlastním odvozem