Svatí kacíři aneb Reportáž nejen z Velké Moravy

Jazyky: česky
Vydání: 1.
ISBN: 80-86212-09-2
Vydáno v: Praha
Vystaveno: po 29. srpna 2022 9:13
Číslo položky: 389859

Jestliže popularizující literatura věnovaná cyrilometodějské misii na Velké Moravě je téměř nepřehledná, předložená práce se z ní sympatickým způsobem vyděluje tím, že její činnost zasazuje do širokého rámce historických dějů té doby (a namnoze i řady staletí jí předcházejících).
V první části věnuje kniha pozornost především dějinám Byzance, o nichž běžný český čtenář prakticky nemá příležitost se cokoli dozvědět. Neméně důležité jsou však i partie věnované poměrům ve franské říši a v papežském Římě, s nimiž události na Velké Moravě tu bezprostředně, tu jen vzdáleně souvisely a jež autorka popisuje až se šťavnatou barvitostí.
Sebrala obdivuhodné množství historického materiálu, a to nejen pokud jde o tzv. velkou politiku, ale do určité míry i o běžném životě širších vrstev obyvatelstva. Charakterizuje církevní spory, a to jak církevně politické zápasy, tak věroučné polemiky, které reprodukuje celkem věrně, i když - což je vzhledem k charakteru knihy přirozené - místy trochu zjednodušeně. Množství údajů, které autorka shromáždila, je skutečně překvapující.

Komentáře ke knize
Jindra Jarošová

Jindra Jarošová je česká rozhlasová redaktorka, autorka rozhlasových her a dokumentů, publicistka a spisovatelka. Filozofickou fakultu UK, kde studovala obory historie a český jazyk, absolvovala v roce 1971. Poté pracovala v Národním památníku Terezín, kde se soustředila zejména na odboj lékařů v druhé světové válce. Toto zaměření ji po sedmi letech otevřelo cestu do Zdravotnických novin, kde se věnovala jak dějinám medicíny tak aktuálním problémům osob s různým zdravotnickým postižením. V roce 1980 napsala rozhlasovou hru Snílek o životních osudech nositele první Nobelovy ceny míru Henryho Dunanta, zakladatele Červeného kříže. Při natáčení hry se tak dostala poprvé do Československého rozhlasu. Krátce na to přijala nabídku rozhlasového vysílání pro hlavní město Prahu a 1. ledna 1982 tam nastoupila na místo kulturní redaktorky. Pracovní poměr v Českém rozhlase ukončila v roce 2008. Pro rozhlas pracovala však dál jako externistka v redakci slovesného vysílání Českého rozhlasu 2 – Praha. Mikrofon ale trvale neopustila – působila ve Sjednocené organizaci nevidomých a slabozrakých v Praze jako redaktorka zvukového časopisu pro nevidomé čtenáře. Věnovala se především kulturní, sociální a historické problematice, vytvořila nový pořad pro nevidomé spoluobčany Doteky, který byl vysílán do roku 2005 a byl na dlouho jediným pořadem s tímto zaměřením pro nevidomé občany ve východní Evropě. Byl zaměřen na každodenní život nevidomých, na jejich potřeby, ale i na sportovní úspěchy nevidomých, jejich uměleckou tvorbu, rodinný život apod. Od srpna 1991 pracovala v Hlavní redakci vzdělávání Českého rozhlasu, v redakci Vysílání pro ženy. Dokumentární činnosti se věnovala v programových řadách Malá encyklopedie souvislostí, Velké osudy, Váš příběh, Odysea. Převážně historická témata pak zpracovala v hodinových pořadech, kde vystupovali naši přední historici a archeologové. Samostatnou kapitolu v této řadě tvoří pořady ze dvou reportážních cest po Egy...

Dopravu hradíme my

Objednávkám nad 699 Kč

Tituly, které jinde nenajdete