Dostupnost: | Vyprodáno |
Vazba: | Brožovaná |
Počet stran: | 246 |
Jazyky: | česky |
Překladatel: | Jan Hančil |
Vydání: | 1 |
ISBN: | 80-238-0632-7 |
Vydáno v: | Praha |
Poznámka: | obálka Bohumil Franc |
Vystaveno: | čt 7. října 2021 17:30 |
Číslo položky: | 227426 |
Anglický režisér, jeden z největších reformátorů světového divadla 20. století, své postoje a názory na divadlo zveřejnil v několika (málo) knihách. Pohyblivý bod patří vedle Prázdného prostoru k jeho nejvýznamějším textům. Kniha obsahuje přednášky rozhovory, medailony, analýzy i pracovní záznamy, které přibližují Brooka nejen jako divadelního "gurua", ale především jako člověka divadelní praxe. Český překlad pro nakladatelství Ypsilon pořídíl Jan Hančil.
Peter Brook, celým jménem Peter Stephen Paul Brook , je britský divadelní a filmový režisér, scenárista a v minulosti také herec, od 70. let usazený ve Francii. Proslavil se svými originálními divadelními inscenacemi s minimálními kulisami, kde je položen důraz hlavně na herce samé. Několik jeho divadelních inscenací bylo předvedeno i na českých pódiích. Je považován za jednoho z nejvýznamnějších divadelníků druhé poloviny 20. století, deník The Independent jej v roce 2008 nazval „největším žijícím divadelním režisérem“. Brook se narodil v západolondýnské čtvrti Chiswick jako druhé dítě do rodiny Simona a Idy Brookových, židovských imigrantů z území dnešního Lotyšska. Po ukončení střední školy nastoupil na Magdalen College v Oxfordu. Zde studoval komparativní literaturu, zároveň psal při studiu televizní scénáře, například adaptaci románu Laurence Sterna Sentimentální cesta. V roce 1944 podle něho natočil svůj první film. Jeho první vlastní režií byla ještě v době studií inscenace Doktora Fausta v londýnském Torch Theatre, následovaná o dva roky později uvedením Cocteauova Pekelného stroje. První režii Shakespearova dramatu, Krále Jana, realizoval v Birminghamu, následoval Člověk a nadčlověk G.B.Shawa. V roce 1946 odešel do Stratfordu pracovat jako asistent režie k inscenacím Romea a Julie a Marné lásky snahy v místním Shakespeare Memorial Theatre . Druhá jmenovaná byla silně vizuálně ovlivněna díly francouzského rokokového malíře Jean-Antoina Watteaua, čímž Brook výrazně zapůsobil a přitáhl k sobě pozornost. V dalších sezónách režíroval v londýnských divadlech a jeho scénické efekty, např. v inscenaci hry Zatmění měsíce od Howarda Richardsona, diváky fascinovaly. V letech 1949 až 1950 působil jako umělecký šéf Královské opery v Covent Garden. Z tohoto období pocházejí například jeho operní debut v podobě Musorgského Borise Godunova, kontroverzi budící uvedení Salome Richarda Str...
Objednávkám nad 699 Kč
Sběratelské kusy i knižní novinky
A s radostí
Za hotové a s vlastním odvozem