Dostupnost: | Vyprodáno |
Vazba: | Brožovaná |
Počet stran: | 68 |
Jazyky: | česky |
Edice: | 1969. svazek ed. Studie ČSAV 17x, Rozpravy ČSAV. Roč. 78/1968. Řada společenských věd 0x |
Vydání: | Vyd. 2 |
ISBN: | 509-21-872 |
Vydáno v: | Praha |
Náklad: | 1 500 ks |
Vystaveno: | so 14. května 2022 10:04 |
Číslo položky: | 332067 |
Zkoumání gnosticismu patří k nejsložitějším problémům, které nám starověk přenechal. Je tomu tak proto, že jak hnutí, které chtělo intuitivním poznáním dosáhnout splynutí s Nevyslovitelným, tak to, které se zabývalo studiem viditelného a neviditelného světa a mystériemi jako prostředkem přivádějícím duši k bohu, jsou si namnoze blízká a překrývají se. V prvém případě jde podle Nilssonova dělení o hermetismus, ve druhém o gnosi (Nilsson, GG R II, 613). Spletitost názorů, odvolávání se na Bibl i v celém rozsahu, shody a kolise mezi názory oněch hnutí na straně jedné a judaismu a křesťanství ve všech jejich směrech na straně druhé, vyžadují hluboké proniknutí do problematiky v několika směrech. Bylo proto správné, že se Pokorný omezil jen na jeden problém. Vybra l si učení o božstvu Člověk, které považuje za jedno z ústředních témat gnosticismu vůbec; záměrem jeho práce je ukázat na mimokřestanský původ gnose, zvláště na základě nově objevených textů z Chenoboskia, Nag Hamádí, v Egyptě.
Práce je rozdělena na devět kapitol, ale v podstatě se rozpadá na dvě části. V první, zahrnující kapitoly 1.—6., se autor zabývá obecně gnosí a zvláště božstvem Člověk, ve druhé, kap. 7.-9., se věnuje tzv. Kázání Naassenů, tj. podle Hippolyta, rej. haer. V 6, 4, ctitelů hada. Pokorný tento zlomek, dochovaný u Hippolyta, důsledně označuje jako Naassejský traktát.
Úryvek z recenze Radislava Hoška ze Sborníku prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. B, Řada filozofická. 1970, vol. 19, iss. B17, pp. 170-172.
https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/106929
Objednávkám nad 699 Kč
Sběratelské kusy i knižní novinky
A s radostí
Za hotové a s vlastním odvozem