Načítám...
Doprava zdarma nad 699 Kč po Česku.

O psychologii tvoření, pohybové zákonitosti tónové a základech nového hudebního slohu

Alois Hába

Hudební matice Umělecké besedy | 1925


999 Kč 479 Kč

Stav:
Dobrý, lehce opotřebovaná obálka
Dostupnost: Skladem pro e-shop
Vazba: Volná brož
Počet stran: 46
Jazyky: česky
Vydáno v: Praha
Vystaveno: st 7. července 2021 11:28
Číslo položky: 203128

Publikace českého skladatele, hudebního teoretika, pedagoga a hudební organizátora se snaží proniknout hluboko do psychologie tvoření tónů, do jejich zákonitostí a pojednává o základech nového hudebního slohu.Ve své studii autor uplatňuje vědomosti z fyzikální a fyziologické akustiky, z psychologie, hudební teorie a praxe. Upřednostňuje lidský hlas jako nejdokonalejší hudební nástroj. Apeluje na výrobce hudebních nástrojů, aby vyvíjeli nástroje dokonalejší. V podrobné akustické studii graficky znázorňuje zákonitý vztah tónů a souzvuků. Na jednotlivých ukázkách hudebních skladeb vysvětluje vývoj hudebních forem. Svou studií se autor snažil postihnout kořeny a podstatu tvůrčího hudebníka.

Komentáře ke knize
Alois Hába

Alois Hába byl český hudební skladatel, hudební teoretik a učitel. Patří k významným objevitelům v oblasti moderní klasické hudby a je jedním z hlavních světových skladatelů a průkopníků mikrotonální hudby, kde užíval především čtvrttónové ladění, v některých svých kompozicích pracoval však též i se škálami třetinotónovými, pětinotónovými, šestinotónovými či dvanáctinotónovými. Kromě mikrotonálních kompozic je ovšem Hába autorem řady skladeb v obvyklé, půltónové stupnici. Alois Hába se narodil ve Vizovicích. V rodinné kapele, kterou vedl jeho otec, hrál od malička na basu, později k ní doplnil housle. Slovácká folklórní hudba, ve které byly tradičně přítomny kompozice mimo klasickou půltónovou stupnici, ho zásadně ovlivnily na celý život. Po studiu na učitelském ústavu v Kroměříži Hába učil v Bílovicích, v roce 1914 odchází studovat na pražskou konzervatoř, mezi jeho učitele patří mj. Vítězslav Novák. Po vojenské službě na ruské frontě odešel Hába na jaře 1918 pracovat na ministerstvo války ve Vídni, kde sbíral a archivoval vojenské písně vojáků pocházejících ze slovansky hovořících národů monarchie. Ve Vídni začal rovněž studovat kompozici u Franze Schrekera, ve Vídni se rovněž seznámil s dalšími významnými postavami vídeňského hudebního života, mj. Arnoldem Schönbergem. Svého učitele Schrekera v roce 1920 následoval do Berlína. Z Berlína se v roce 1923 definitivně vrátil do Prahy, aby učil na pražské konzervatoři, kde s podporou Josefa Suka založil v roce 1925 oddělení pro studium mikrotonální hudby. Byl odhodlaným bojovníkem o nový sloh, jenž pečlivě sledoval Schönbergův a Webernův vývoj ve 20. letech 20. století. Od lidové moravské intonační praxe odvodil svůj nejvýraznější novátorský přínos evropské hudbě – propracované tónové systémy čtvrttónové, šestinotónové, dvanáctinotónové i pětinotónové. Podle jeho návrhů byly postaveny speciální nástroje (klavíry, harmonia, klarinet, kytary, trub...

Dopravu hradíme my

Objednávkám nad 699 Kč

Tituly, které jinde nenajdete

Sběratelské kusy i knižní novinky

Balíme ekologicky

A s radostí

Vykupujeme knihy

Za hotové a s vlastním odvozem

Google Logo Google Star
4.6 zákaznické recenze

Nevíte co číst?

Pošleme vám knihu z vašeho oblíbeného žánru jen za 29 Kč.

Zjistit více