Dostupnost: | Vyprodáno |
Vazba: | Brožovaná |
Počet stran: | 97 - [IV] |
Jazyky: | česky |
Ilustrátor: | Jan Kotík, Zdeněk Rossmann |
Edice: | 3. svazek ed. Edice Dar 3x |
Vydání: | Dar (3.) |
Vydáno v: | Praha |
Poznámka: | obálka Zdeněk Rossmann |
Vystaveno: | čt 11. března 2021 15:03 |
Číslo položky: | 161267 |
Kamenný pláč je kniha bolesti. Zaznívá v ní pláč celé země, obrácený však nikoli rezignovaně do minulosti, nýbrž s mladistvou nezničitelnou vírou v tvář budoucnosti. Dobírá se v ní básník pozoruhodných duchovních zkušeností, které se jeví v této sbírce jako radostné symptomy a předzvěst přerodu a obrody srdce v mladém pokolení českém. Kamenný pláč je vnitřně pravdivý a umělecky prokazuje vysoké básnické nádání.
Kamil Bednář byl český básník a překladatel. Studia práv a filozofie na Karlově univerzitě nedokončil. Po uzavření vysokých škol okupační správou působil jako redaktor v nakladatelství Melantrich. Odtud přešel do nakladatelství V. Petra a několik let po válce roku 1949 k Československému spisovateli. Od roku 1959 se věnoval pouze psaní. Používal také pseudonymy, např. Prokop Kouba. Patřil k vůdčím osobnostem básnické generace, která umělecky dorůstala v období krátce před německou okupací Československa. Ta se orientovala k nadčasovým hodnotám konkrétního, „nahého“ člověka , což Bednář vyjádřil v programovém eseji Slovo k mladým , kolem něhož se soustředily názory celé literární generace. Jeho starší syn Jiří Bednář se stal divadelníkem. Mladší syn Ivan Bednář se stal divadelním režisérem a publicistou. Druhá manželka Kamila Bednáře byla Emilie Bednářová , roz. Jiřincová, spisovatelka a překladatelka . Sňatek uzavřeli v roce 1960. Od roku 1966 do roku 1972 žili v letní sezoně na chatě v Mělníku obklopeni velkou zahradou. Zde také vznikaly fejetony o zahradě a přírodě, které vycházely periodicky v novinách Lidová demokracie. Pod titulem "Zahrada přítelkyně" vyšla po smrti autora jejich knižní sbírka s ilustracemi Ludmily Jiřincové. Kamil Bednář zemřel 23. května 1972 v Mělníku, je pohřben na hřbitově v Praze-Ďáblicích. Bednářovým debutem byla sbírka spirituální, programově antiavantgardní lyriky Kámen v dlažbě , vydaná v Halasově edici První knížky a Halasovou poetikou též značně ovlivněná. Následovaly pak sbírky Milenka modř a Kamenný pláč . Též v básnických knihách uveřejněných za okupace Bednář vychází z prožitku úzkostné doby a blízkosti smrti. Zároveň se sbližuje ...
Objednávkám nad 699 Kč
Sběratelské kusy i knižní novinky
A s radostí
Za hotové a s vlastním odvozem