Stav: |
Dobrý, až velmi dobrý
|
Dostupnost: | Skladem pro e-shop |
Vazba: | Brožovaná |
Počet stran: | 288 |
Jazyky: | česky |
Editor: | Martin Šimsa |
Edice: | 13. svazek ed. Acta Universitatis Purkynianae Facultatis Philosophicae. Studia Philosophica 1x, Acta Universitatis Purkynianae, Facultatis Philosophicae. Studia Politologica 1x |
Vydání: | Vydání první |
Vydáno v: | Ústí n. Labem |
Vystaveno: | čt 18. května 2023 8:31 |
Číslo položky: | 552516 |
Kniha přibližuje a kriticky interpretuje dílo Jana Huse prostřednictvím čtyř různě zaměřených oddílů. V prvním je zkoumáno dílo Jana Husa, ve druhém proces, odsouzení a upálení, ve třetím recepce, tedy druhý život, ve čtvrtém přijdou ke slovu různé interpretace. V knize se setkávají husovští badatelé, teolog Jakub S. Trojan, filoložka Jana Nechutová, teolog a středoškolský učitel Martin Chadima, univerzitní učitelé, převážně filosofové, částečně ovšem i teologové, religionisté a psychoanalytici z katedry politologie a filosofie filosofické fakulty UJEP, jejich studenti i zainteresovaní odborníci a zájemci z řad laiků. Cílem knihy bylo interdisciplinárně kriticky prozkoumat a barvitě přiblížit dílo Jana Husa z různých úhlu pohledu a zároveň si položit otázku, nakolik je jeho dílo aktuální dnes, co nám říkalo nejen v průběhu moderních českých a československých dějin, ale jak a čím nás oslovuje v současnosti.
Jan Hus byl římskokatolický kněz, český středověký náboženský myslitel, vysokoškolský pedagog, reformátor a kazatel. Hus byl, po Johnu Wycliffovi, jehož myšlenkami a argumentací byl inspirován, jedním z prvních reformátorů církve, který téměř o jedno století předběhl své následníky – reformátory Luthera, Bezu, Kalvína a Zwingliho. Od roku 1398 vyučoval na pražské univerzitě, a v letech 1409–1410 byl jejím rektorem. Ve svých náboženských pracích kritizoval mravní úpadek, v němž se ocitla katolická církev. Katolická církev ho označila za kacíře, jeho učení za herezi, a exkomunikovala jej . Římský král Zikmund Lucemburský mu zaručil bezpečný příchod na kostnický koncil, aby se tam očistil ze všech nařčení. Byl však odsouzen jako kacíř, a následně byl vydán světské moci k upálení na hranici, když odmítl odvolat své učení. V roce 1999 prohlásil papež Jan Pavel II., že lituje kruté smrti Jana Husa i následných obětí a rozdělení v českém národě a vyzval k usmíření a historickému hodnocení jeho osobnosti bez předsudků. Přes obecně rozšířené mínění však Jana Husa explicitně za reformátora církve neprohlásil, pouze konstatoval, že tzv. „husovská komise“ byla založena s cílem přesněji stanovit místo, jež Jan Hus zaujímá mezi těmi, kteří usilovali o reformu církve. Ohledně mnohých Husových názorů nepanuje v římsko-katolické církvi shoda a zejména jeho ekleziologie je považována za kontroverzní. K rehabilitaci Jana Husa nedošlo. K jeho odkazu se hlásili husité, a později i další církve a společnosti, vzešlé z české i protestantské reformace. Husité zahrnovali většinu české populace v Českém království, vytvořili tak velkou vojenskou sílu, a během tzv. Husitských válek porazili několik křížových výprav. O století později bylo více jak 90 % obyvatel českých zemí nekatolických, a někteří stále následovali učení Jana Husa a jeho nástupců. Datum jeho upálení se stalo českým státním svátkem. Ja...
Objednávkám nad 699 Kč
Sběratelské kusy i knižní novinky
A s radostí
Za hotové a s vlastním odvozem